Veilig schaatsen op natuurijs

Schaatsen is heel leuk om te doen, maar niet helemaal zonder risico. Zeker wanneer je gaat schaatsen op natuurijs is het verstandig om rekening te houden met eventuele gevaren. Hieronder een aantal tips om je op weg te helpen.

  • Zorg dat je materiaal in orde is en dat je genoeg kleren aan hebt. Draag bijvoorbeeld een thermopak onder je kleding.
  • Ga nooit alleen het ijs op. Zeker niet op plaatsen waar nog niemand heeft gereden.
  • Check voordat je gaat schaatsen hoe dik het ijs is op de plek waar jij wilt schaatsen. Op internet is voldoende informatie te vinden over de betrouwbaarheid van het ijs. Twijfel je? Ga dan terug.
  • Wees op de hoede voor scheuren in het ijs, windwakken, vaargeulen, besneeuwd en/of geelkleurend ijs.
  • Als je op een kanaal of een vaart schaats met daarnaast een industriegebied: pas op voor afwateringsplekken. Het ijs kan hier gevaarlijk dun zijn.
  • Pas op bij bruggen. Het ijs onder bruggen is vaak veel dunner. Ook plekken waar veel vogels zijn, kun je beter vermijden.
  • Houd voldoende afstand van elkaar. Hierdoor heb je beter zicht en kun je eerder anticiperen op eventuele scheuren in het ijs.
  • Neem als je gaat schaatsen een touw, ijspriem (x 2) en een fluitje mee. Als je onverhoopt toch te water raakt, kun jezelf makkelijker uit het ijs (laten) trekken.

 

Oeps.. door het ijs gezakt. En nu? 

Je bent door het ijs gezakt. Wat doe je?

Krak. Oeh.. daar ga je! In de komende minuten is het belangrijk dat je juist handelt. Raak niet in paniek, maar blijf kalm. Zorg ervoor dat je op het moment dat je door het ijs zakt, je geen water binnen krijgt.

Als je onder het ijs bent geschoten, onthoud dit:

- Zoek naar de plek in het ijs met een andere kleur
- Ligt er sneeuw, zoek dan naar donkere plek
- Ligt er geen sneeuw, zoek dan naar de lichte plek 

Goed blijven ademen

De plotselinge schrik in combinatie met de kou van het water, kan ervoor zorgen dat je in shock raakt. Mensen hebben de neiging om hun adem in te houden als ze bang zijn. Let erop dat je goed blijft ademen. Probeer kort ademen te vermijden. Houd eventueel je lippen getuit als diep ademen niet lukt.

Zo licht mogelijk

Heb je een tas op je rug, gooi die dan van je af en bevrijd jezelf van eventuele andere ballast. Door achter over te leunen, kun je een beetje ontspannen.

Uit het wak kruipen
Probeer een zo groot mogelijk deel van jezelf uit het water te krijgen. Gebruik hiervoor een ijspriem als je die bij je hebt. Als het ijs rond het wak dun is, kan het makkelijk afbreken. Probeer daarom jezelf eruit te ‘zwemmen’. Flipper met je benen of doe een schoolslag. Blijf hierbij zo horizontaal mogelijk.

Uit het wak, en dan?

Geweldig! Het is je gelukt om op de kant te komen. Denk er alleen om dat je vooral niet gaat staan. Het is belangrijk dat je je gewicht zoveel mogelijk verdeelt. Rol of trek jezelf daarom naar een veiligere plek toe.

Lukt het je niet om op de kant te komen?

Als je na een tijdje nog steeds niet uit het water bent, dan is de kans op den duur klein dat het je alsnog lukt. Uiteindelijk raakt je lichaam verzwakt door de kou. Houd er rekening mee dat je je bewustzijn kunt verliezen.

Wat je in dit geval moet proberen te doen, is ervoor zorgen dat je hoofd boven water blijft. Dit doe je door je armen voor je uit te strekken en ze niet te bewegen. Door de kou plakken en vriezen je handschoenen aan het ijs vast, wat ervoor zorgt dat je met je hoofd boven water blijft. Dit kan ervoor zorgen dat je alsnog gered wordt.

 

veiligheid tijdens schaatsen